Astronomer forudsiger jordens ende: Dette er datoen, hvor solen vil eksplodere

29/03/2024 16:09

Det vil ikke kun være enden på vores planet, men også på nærliggende planeter som Mars.

Det videnskabelige tidsskrift 'Nature' advarede sidste sommer om et fænomen, der skete i vores galakse, omkring 12.000 lysår væk. En stjerne fortærede en planet på størrelse med Jupiter. Derfor forsikrede den anerkendte astronom Cristian Giupponne, at Jorden 'vil opleve det samme med Solen'.

Eksperter på området har forklaret, at 'planeter med korte orbitale perioder er almindelige omkring stjerner som Solen. Derfor udvider stjernerne sig, som de udvikler sig, og derfor forventer vi, at deres nære planetære følgesvende vil blive opslugt'.

Dette fænomen var ikke gået ubemærket hen for astronomer, og derfor var det naturligvis også noget, som Giupponne lagde mærke til.

"Der findes en stor mængde planeter, der kredser om andre stjerner med meget korte orbitale perioder på cirka ti dage," lød det fra den anerkendte astronom ifølge Mundo Deportivo.

"Især når stjernen er stor eller ændrer størrelse, kan det skabe effekter, der trækker planeten ind mod stjernen. Der har været mange studier, der har forsøgt at identificere, hvordan disse veje så ud, men dette fænomen var aldrig blevet observeret før. Det, artiklen har opnået, er at definere det nøjagtige øjeblik, hvor planeten bliver kannibaliseret af stjernen."

Giuppone gjorde det klart, at når Solen går ind i sin fase som rød kæmpe, hvilket er dens sidste livsfase, vil den ikke kun fortære Jorden, men også sluge Merkur, Venus eller Mars. Astronomen sætter dato på denne begivenhed:

"Hændelsen vil finde sted om 5 milliarder år," sagde han, og forsikrede derfor om, at det ikke kommer til at ske i nærmeste fremtid. Derfor har du heller ikke nogen grund til at få at frygte, at det kommer til at ske i din levetid, at Jorden bliver opslugt af Solen.