Forside Sundhed Kæmpestudie fulgte 16.000 ældre i tre år og fandt noget...

Kæmpestudie fulgte 16.000 ældre i tre år og fandt noget overraskende: Den daglige multivitamin gør en forskel lægerne sjældent nævner

Kæmpestudie fulgte 16.000 ældre i tre år og fandt noget overraskende: Den daglige multivitamin gør en forskel lægerne sjældent nævner
Illustrationsfoto / AI-genereret

En daglig multivitamin gav 16.000 ældre bedre evne til at klare hverdagen selv.

De fleste danskere har en pilleæske eller et glas multivitaminer stående et sted i køkkenskabet, ofte uden helt at vide, om det egentlig nytter noget. Et nyt amerikansk studie med mere end 16.000 voksne over 60 år peger nu på en effekt, som forskerne selv kalder overraskende konkret: bedre evne til at gå, tage tøj på og gå på trapper.

Deltagerne, der tog en daglig multivitamin i tre år, rapporterede signifikant bedre funktionel sundhed end dem, der fik placebo. Det fremgår af en fremlæggelse fra Georgia Prevention Institute ved Medical College of Georgia på Augusta University.

Ikke sygdom, men evnen til at klare sig selv

Det særlige ved undersøgelsen er, at forskerne ikke målte på diagnoser eller dødelighed, men på hverdagen.

“Det, der gør dette arbejde unikt, er vores fokus på funktionel sundhed, altså hvordan folk faktisk har det og fungerer i deres daglige liv,” siger postdoc Bayu B. Bekele, der stod bag studiet.

Forskerne brugte et spørgeskema kaldet Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire, som normalt bruges til hjertepatienter. Det måler både symptombyrde og den fysiske evne til at udføre almindelige gøremål: klæde sig på, gå i bad, gå, gå på trapper, skynde sig eller løbe og klare huslige opgaver.

Netop dér så forskerne forskellen. Multivitamin-gruppen klarede de daglige aktiviteter bedre, særligt de deltagere, der oplevede træthed, åndenød eller hævede fødder, som ellers kan begrænse hverdagen.

Data fra et stort kosttilskudsforsøg

Tallene stammer fra det omfattende COSMOS-studie (COcoa Supplement Multivitamins Outcomes Study), hvor deltagerne blev tilfældigt fordelt til at få enten en daglig multivitamin, et kakao-ekstrakt, begge dele eller ingen af delene, med placebo til kontrolgrupperne.

Effekten af multivitaminen var samlet set beskeden, understreger forskerne. Men den var stærkest blandt deltagere med eksisterende hjertekar-tilstande, oplyser Newsweek. Særligt hos personer med forsnævring af halspulsåren nåede forbedringen et niveau, som forskerne vurderer som klinisk betydningsfuldt.

Kakao-ekstraktet gav derimod ingen samlet gevinst for den brede gruppe, men hjalp deltagere med hjertesvigt.

Foreløbige resultater uden lægefacit

Resultaterne blev fremlagt den 27. juli 2026 på ernæringskonferencen NUTRITION 2026 i National Harbor i Maryland, det årlige møde i American Society for Nutrition.

Forskerne er tydelige med, at der er tale om foreløbige resultater. Fremlæggelser på konferencen er udvalgt af et ekspertpanel, men har endnu ikke gennemgået den fagfællebedømmelse, der kræves for at blive publiceret i et videnskabeligt tidsskrift. Konklusionerne bør derfor betragtes som foreløbige.

Bekele lægger heller ikke op til, at multivitaminen er et mirakelmiddel.

“For ældre tyder disse fund på, at en daglig multivitamin kan være et nyttigt, lavrisiko-supplement til en sund livsstil, der understøtter fysisk velvære, efterhånden som man bliver ældre,” siger han.

Ads by MGDK