En mystisk kilde har i årtier sendt radiosignaler til Jorden fra rummet

25/04/2024 09:33

Foto: NASA / Unsplash
Uforklarede udsendelser har fundet sted i 35 år, og forskerne kan ikke finde ud af, hvor de stammer fra.

En ukendt kilde har sendt radiobølger mod Jorden siden mindst 1988, siger forskere. Forskerne ved ikke, hvilket objekt der sender radiobølgerne mod Jorden. Bølgernes natur er sådan, at de ikke passer med nogle modeller, der forsøger at forklare dem. Det skriver Independent.

I 35 år har kilden sendt regelmæssige udbrud af energi med en varighed på 20 minutter, som varierer betydeligt i lysstyrke, siger forskerne.

Udsendelserne ligner de udbrud, der kommer fra pulsarer eller hurtige radioudbrud, som varer fra millisekunder til flere sekunder. Men den nyopdagede kilde sender radiobølger, der pulserer med en periode på 21 minutter - noget der tidligere blev antaget at være umuligt.

Pulsarer er neutronstjerner, der roterer hurtigt og sender radiobølger ud, når de gør det. Når en af disse krydser Jorden, kan udsendelserne opfanges meget kortvarigt og klart. Det kan beskrives som at være i vejen for lyset fra et roterende fyrtårn.

Forskere mener, at processen kun kan fungere, hvis pulsarens magnetfelt er stærkt, og den roterer hurtigt nok. Hvis ikke, ville der ikke være nok energi til at se pulsaren fra Jorden. Det har ført til udviklingen af 'pulsar-dødslinjen', der antyder, at kilderne skal spinne hurtigt og kraftigt.

Det nyopdagede objekt, kaldet GPMJ1839-10, er dog langt ud over denne dødslinje. Hvis det er en pulsar, ser det ud til at fungere på en måde, som forskerne troede var umulige.

Det kan også være en stærkt magnetiseret magnetar, som er en særlig type neutronstjerne med utroligt stærke magnetfelter. Men de sender typisk ikke udsendelser af denne type ud, mener forskerne.

Signalerne er blevet opdaget på Jorden siden mindst 1988, har forskerne fundet ud af ved at gennemgå gamle optegnelser, men de var gået ubemærket hen af dem, der indsamlede dataene. Efter kilden blev opdaget, tjekkede forskerne diverse arkiver og fandt ud af, at kilden har gentaget sig i mindst 35 år.

Endnu flere opdagelser kan måske blive gjort på denne måde i fremtiden, sagde Victoria M. Kaspi, professor i fysik ved McGill University, der ikke selv arbejdede på undersøgelsen.

"Kun tiden vil vise, hvad der ellers lurer i disse data, og hvad observationer over mange astronomiske tidsrammer vil afsløre," skrev hun i en ledsagende artikel.

Det kan inkludere en forklaring på, hvor usædvanlig den nyopdagede kilde er. Ved at undersøge, om der er en lignende samling af andre objekter i dataene, kan forskerne måske forstå mekanismerne bag de nyopdagede udsendelser.

Fundene er rapporteret i en artikel kaldet 'A long-period radio transient active for three decades', som er blevet offentliggjort i tidsskriftet Nature.