Videnskaben har slået fast: Derfor er kvinder utro

16/08/2024 05:21

Sebastian Ilsøth

Foto: Netpixi/Shutterstock
Nu har forskerne knækket koden på årsagen bag kvinders utroskab.

Til døden jer skiller – eller indtil hun finder en anden.

Forskere har nu afsløret de spændende årsager til, hvorfor nogle kvinder vælger at være deres partnere utro.

En ny undersøgelse, publiceret i tidsskriftet Evolution and Human Behavior og delt med Videnskab.dk, kaster lys over, hvorfor kvinder ofte ser deres affærepartnere som mere fysisk attraktive, mens deres faste partnere vurderes som bedre til at opfylde forældrerollen.

Studiet, der inkluderede 254 heteroseksuelle mænd og kvinder fra 19 forskellige lande, fremhæver en kompleks blanding af evolutionære og personlige motiver.

"Selvom det kan virke mærkeligt, er de evolutionære drivkræfter bag kvindelig utroskab et emne med meget debat i den akademiske verden. Der er faktisk mange gode forklaringer på dette fænomen," forklarer Macken Murphy, en af forskerne bag undersøgelsen og ph.d.-studerende ved University of Melbourne.

Ifølge undersøgelsen søger kvinder ofte genetiske fordele gennem deres affærepartnere, mens de forventer, at deres faste partnere bidrager til opdragelsen af børnene.

Resultaterne fra undersøgelsen understøtter teorien om den såkaldte "dual parring-strategi", hvor kvinder søger at kombinere de genetiske fordele fra en elsker med den forældrestøtte, deres faste partner yder.

Undersøgelsen afslører også, at mænd kan have lignende motiver til utroskab, hvilket åbner op for en videre diskussion om kønsforskelle og ligheder i motiverne bag utroskab.