Stor rum-'parasol' bundet til asteroide kan beskytte Jorden mod klimakrisen, viser studie

05/05/2024 12:55

Foto: NASA / Unsplash
Forskning vurderer, at typen af 'parasol' kan være nødvendig for at reducere solstrålingen med cirka 1,7 procent.

Forskere har teoretiseret en ny metode, der involverer en gigantisk rum-'parasol' som et skjold mod solen, som skal beskytte Jorden mod for meget sollys og dermed hjælpe med at reducere dets indvirkning på global opvarmning.

István Szapudi, astronom ved University of Hawaii Institute for Astronomy, sagde, at et sådant skjold bundet til en indfanget asteroide som modvægt kan udvikles til et brugbart design for at afbøde klimakrisen inden for årtier.

Med en hurtigt opvarmende planet udvikler forskere over hele verden nye måder at reducere virkningerne af klimaændringer. En af de tidligere foreslåede metoder til at reducere den globale temperatur er at skygge Jorden fra en del af solens lys med en 'parasol'.

Men den store vægt, der er nødvendig for at gøre et sådant skjold massivt nok til at afbalancere gravitationskræfter og forhindre trykket fra solens stråler i at blæse det væk, gør selv de letteste materialer uhåndterligt dyre.

I den nye undersøgelse, der for nylig blev offentliggjort i tidsskriftet PNAS, foreslår Dr. Szapudi at bruge en bundet modvægt i stedet for blot et massivt skjold for at gøre den samlede masse mere end 100 gange mindre.

Forskningen teoretiserer, at en indfanget asteroide kunne bruges som modvægt for at undgå at lancere det meste af massen fra Jorden.

"I Hawaii bruger mange en paraply til at blokere sollyset, mens de går rundt om dagen. Jeg tænkte på, om vi kunne gøre det samme for Jorden og dermed afbøde den forestående katastrofe af klimaændringer?" sagde Dr. Szapudi.

Den nye forskning vurderede typen af en sådan 'parasol', der ville være nødvendigt for at opnå et mål om at reducere solstrålingens påvirkning på Jorden med cirka 1,7 procent - den mængde, der måske er nødvendig for at forhindre en katastrofal stigning i de globale temperaturer.

Studiet fandt ud af, at placeringen af en bundet modvægt mod solen kunne reducere vægten af det samlede skjold og modvægt til cirka 3,5 millioner tons - cirka 100 gange lettere end tidligere skøn for et ubundet skjold.

Men dette tal er langt ud over den nuværende kapacitet for opsendelser af raketter fra Jorden, da selv de største raketter kun kan løfte omkring 50 tons til lav jordbane. Ved at bruge en asteroide som modvægt bemærkede studiet, at kun 1 procent af vægten - omkring 35.000 tons - ville være selve skjoldet, der skal sendes op fra Jorden.

Og med nyere, lettere materialer kan massen af skjoldet reduceres endnu mere. Dr. Szapudi sagde, at en sådan bundet struktur ville være hurtigere og billigere at bygge og implementere end nuværende designs.