Forskere har opdaget et nyt ocean, der dannes, da Afrika er begyndt at splitte

04/07/2024 12:30

Foto: Ishan / Unsplash
Forskere har opdaget et nyt ocean, der er ved at blive dannet, fordi Afrika er begyndt at dele sig.

Tidligere i år opdagede forskere et nyt ocean, der dannes, da Afrika er begyndt at splitte. Forskere har fundet ud af, at de to landområder, der udgør verdens næststørste og næstmest folkerige kontinent, er begyndt at adskille sig - hvilket baner vejen for et nyt ocean.

Lande som Zambia og Uganda kan en dag få deres egne kystlinjer, hvis landområdet fortsætter med at adskille sig. Ifølge tidsskriftet Geophysical Research Letters har geologer bekræftet, at et nyt ocean dannes, mens det afrikanske kontinent splittes.

Forskere har lokaliseret det præcise sted, hvor kontinentet - med et areal på over 30 millioner kvadratkilometer - først åbnede sig. Revnen er placeret på grænserne af tre tektoniske plader, der langsomt bevæger sig væk fra hinanden.

Geologer bemærker, at denne komplekse tektoniske proces vil skabe plads til et nyt vandområde om millioner af år. Det internationale samarbejde har opdaget, at revnen, der er blevet kendt som den Østafrikanske Rift, nu er cirka 55 kilometer lang og opstod i 2005 i de etiopiske ørkener.

"Dette er det eneste sted på Jorden, hvor man kan studere, hvordan en kontinental rift bliver til en oceanisk rift," forklarede Christopher Moore, en Ph.D. doktorand ved University of Leeds, via NBC News.

Moore brugte satellitradar-teknologi til at overvåge vulkansk aktivitet i den østafrikanske region forbundet med kontinentets gradvise opbrud. Revnen ligger på grænserne mellem de afrikanske, arabiske og somaliske tektoniske plader, og i de sidste 30 millioner år har den arabiske plade langsomt bevæget sig væk fra Afrika.

Denne tektoniske bevægelse er set før og skabte både Det Røde Hav og Adenbugten mellem de to sammenhængende landområder. Derudover bevæger den somaliske plade sig også væk fra den afrikanske plade gennem den Østafrikanske Rift Valley. Ved hjælp af GPS-instrumenter har forskere lavet præcise målinger af disse landbevægelser.

"Med GPS-målinger kan man måle bevægelseshastigheder ned til få millimeter om året. Med flere målinger fra GPS får vi en bedre forståelse af, hvad der sker," sagde Ken Macdonald, marinegeofysiker og emeritusprofessor ved University of California,

"Adenbugten og Det Røde Hav vil oversvømme Afar-regionen og den Østafrikanske Rift Valley og blive et nyt ocean, og den del af Østafrika vil blive et separat kontinent," bekræftede Macdonald.

De tre tektoniske plader bevæger sig væk fra hinanden med forskellige hastigheder. Den arabiske plade bevæger sig væk fra Afrika med cirka en tomme om året.

Både den afrikanske og den somaliske plade siges at bryde væk i en langsommere hastighed på cirka en halv tomme til 0,2 tommer om året.