Forskere har opdaget den 'nærmeste' planet, der ligner Jorden

04/08/2024 08:18

Foto: NASA / Unsplash
Planeten hedder LTT 1445Ac og er 'kun' 22 lysår væk fra os. Den blev først identificeret i 2022, men Hubble-teleskopet har nu defineret dens karakteristika.

Det befinder sig kun 22 lysår fra os og hedder LTT 1445Ac. Det er den nærmeste og mest jordlignende planet, der nogensinde er blevet opdaget. Den blev først identificeret i 2022 af TESS, NASA's exoplanet-jæger, men det er først for nylig, at Hubble-teleskopet har gjort det muligt at definere dens karakteristika mere præcist.

Observationsarbejdet, offentliggjort i The Astronomical Journal, blev ledet af Emily Pass fra Harvard & Smithsonian i USA.

De første observationer

De første data, der kom for et par år siden fra NASA's Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS), antydede tilstedeværelsen af en planet, hvis størrelse var vanskelig at præcisere.

Planeten kredser om en lille rød dværgstjerne kaldet LTT 1445A, som er en del af et tripelstjernesystem sammen med to lignende stjerner, der ligger milliarder af kilometer væk.

Planets karakteristika verificeret med Hubble

Ved at rette Hubbles blik mod den lille stjerne kunne forskerne bekræfte eksistensen af en planet med dimensioner meget lig Jorden: en masse på 1,37 gange Jordens og en diameter på 1,07 gange Jordens. LTT 1445Ac er en slags tvilling til vores planet, men den er meget tæt på sin stjerne og gennemfører en hel bane (altså et år) på kun 3,12 dage.

Planeten er en klippeplanet, ligesom Jorden, og har omtrent samme tyngdekraft på overfladen. Desværre har forskerne også konstateret, at dens overfladetemperatur er omkring 260 grader Celsius, hvilket gør den for varm til, at vi kan forestille os liv som vi kender det.

Observationerne indikerer desuden en mulig tilstedeværelse af en atmosfære, og forskerne håber at kunne bruge James Webb-rumteleskopet til at observere detaljerne og måske for første gang analysere dens sammensætning.

"LTT 1445Ac er en af de bedste planeter at følge"

"Der er kun få værdifulde jordlignende planeter, der er tæt nok på til, at vi kan studere deres atmosfærer: LTT 1445Ac er kun 22 lysår væk, hvilket i galaktisk forstand er lige i nabolaget, så det er en af de bedste planeter at følge og lære dens atmosfæriske egenskaber at kende," sagde astronom Laura Kreidberg fra Max Planck-instituttet for astronomi i Heidelberg.