Asteroide på størrelse med Frihedsgudinden nærmer sig jorden

08/05/2023 16:19

Rikki Jørgensen

Foto: Shutterstock
En asteroide med en størrelse på mellem 70 og 156 meter, svarende til størrelsen af Frihedsgudinden i New York, er blevet opdaget i nærheden af jorden.

Asteroiden, med navnet 2023 HP1, er klassificeret som et nær-jordobjekt (NEO) og tilhører Apollo-gruppen, som består af asteroideobjekter, der krydser Jorden i nærheden af dens bane.

Opdagelsen blev først rapporteret den 16. april 2023 af astronomer på University of Hawaii, der bruger teleskoper til at søge efter sådanne objekter.

Selvom asteroiden vil komme tæt på jorden, er det usandsynligt, at den vil ramme planeten.

Ifølge astronomer vil asteroiden passere jorden i en afstand af omkring 6,13 millioner kilometer den 8. maj. Det kan måske lyde skræmmende, men i kosmisk forstand er det en relativt sikker afstand.

NASA's Planetary Defense Coordination Office (PDCO) overvåger asteroideobjekter og karakteriserer potentielt farlige objekter (PHO'er), der kan udgøre en trussel mod jorden. Selvom 2023 HP1 ikke anses som en PHO, er det stadig en påmindelse om behovet for at være forberedt på eventuelle møder med asteroider.

Asteroiden tager 919 dage at kredse om solen, og dens fjerneste punkt (aphelion) er 414 millioner kilometer fra solen, mens det nærmeste punkt (perihelion) er 139 millioner kilometer fra solen.

På grund af sin størrelse betragtes asteroiden som en betydelig klippe i vores kosmiske nabolag, og dens rejse gennem universet kan give astronomer vigtige oplysninger om solsystemets tidlige historie og dets sammensætning.

Selvom asteroiden ikke forventes at udgøre en trussel mod jorden, er det stadig vigtigt at fortsætte med at overvåge dens bevægelser og andre potentielle nær-jordobjekter.

I de senere år har astronomer opdaget flere NEO'er og andre objekter i nærheden af jorden, og det er vigtigt at forstå og forberede sig på eventuelle trusler, som disse objekter kan udgøre.

Så mens det kan være skræmmende at tænke på en asteroide på størrelse med Frihedsgudinden, der nærmer sig jorden, er der ingen grund til panik.