Overraskende resultater: Forskere har måske fundet en måde at stoppe aldring

22/07/2024 08:32

Sebastian Ilsøth

Foto: Shutterstock
Om ikke andet viser resultaterne i hvert fald, at man måske er i stand til at gøre aldringsprocessen langsommere.

Forskere fra Budapest i Ungarn mener at have opdaget en metode til at snyde kroppens naturlige systemer og potentielt stoppe aldringsprocessen.

Det skriver Eurokalert.org.

Forskningsteamet fra Eötvös Loránd Universitet har identificeret specifikke elementer i menneskers DNA, som menes at kunne stabilisere de genetiske koder, der fremmer aldring.

Visse celler forbliver unge

Forskerne gennemførte en række eksperimenter på orme og fokuserede på DNA-sekvenser kaldet transposable elementer (TE'er).

Disse TE'er har evnen til at bevæge sig rundt i vores genetiske kode.

For meget bevægelse kan gøre den genetiske kode ustabil, hvilket kan forstyrre cellefunktionen og føre til aldring.

Bemærkelsesværdigt har forskning vist, at visse celler, som kræftstamceller, ikke ældes.

Teknisk forklaring følger

Studiet dykker ned i kræftstamcellers processer (kendt som 'Piwi-piRNA-systemet'), og forskerne spekulerer på, om der er en forbindelse mellem dette system og idéen om "udødelighed".

Forskerne forsøgte at forstærke dette system i en ormeart ved at regulere TE'ernes aktivitet, og de observerede, at ormene ældedes langsommere.

Desuden opdagede de, at samtidig kontrol af flere TE'er forøgede effekten markant, hvilket forlængede ormenes levetid med op til 30 procent.

Nye muligheder åbner sig

Resultaterne er offentliggjort i Nature Communications, og forskerne mener, at disse fund åbner mange muligheder inden for medicin og biologi.

De tilføjer, at dette kan være et vigtigt skridt mod at forlænge menneskers liv og forbedre helbredet i takt med aldringens udfordringer.