Jorden vil være ubeboelig om 250 millioner år

14/06/2024 07:38

Foto: NASA / Unsplash
En undersøgelse i Nature Geoscience viser, at Jorden bliver ubeboelig tidligere end forventet. Temperaturen bliver for høj for pattedyr, herunder mennesker.

Livet på Jorden vil være muligt i kortere tid end hidtil antaget, viser en ny undersøgelse med schweizisk deltagelse. Om 250 millioner år vil temperaturerne være for høje for pattedyr, herunder mennesker, hvilket er langt tidligere end forventet.

På det tidspunkt vil alle kontinenter være fusioneret til ét stort kontinent, forudsiger det internationale hold af forskere, hvis resultater blev offentliggjort i tidsskriftet Nature Geoscience.

Ifølge klimamodelleringer fra britiske, amerikanske, kinesiske og schweiziske forskere vil overfladetemperaturerne være så høje, at livet for pattedyr bliver umuligt. Deres fysiologiske grænser vil ganske enkelt være nået.

Temperaturer på over 40 grader i længere perioder kan føre til døden for mange pattedyr, og høj fugtighed forstærker denne belastning, skrev forfatterne. Tidligere mente man, at sådanne forhold først ville opstå om flere milliarder år, sagde forfatter Jonathan Buzan fra Universitetet i Bern, til ATS.

En varmere sol

Ifølge forskerne vil den gradvise klimaforandring, vi ser nu, gøre visse områder ubeboelige. De mener dog, at pattedyr i første omgang kan fortsætte med at leve på dele af planeten - også ved ekstrem opvarmning. På længere sigt vil Jorden dog blive ubeboelig på grund af solen, der vil blive varmere.

"Om nogle milliarder år vil solens stråling være så stærk, at Jorden overophedes," forklarede Jonathan Buzan.

Kun 8% af verden vil være beboelige

Med klimamodelleringer har forskerne simuleret temperaturerne på det store kontinent, der vil dannes om 250 millioner år. Ved tidligere dannelser af kontinenter, som Pangæa for ca. 175 millioner år siden, steg temperaturerne også markant, bemærkede Jonathan Buzan.

"Kun 8% af landarealet vil være beboeligt for pattedyr," lød det.

Forskerne fandt ud af, at de geologiske og geografiske forhold på det nye superkontinent vil føre til en kraftig stigning i CO2-niveauet i atmosfæren, hvilket kan øge temperaturerne. Desuden vil de store afstande til kysterne betyde, at der næsten ingen regn vil falde i de indre dele af kontinentet.

Generelt vurderede forskerne, at kun 8% af landarealet på superkontinentet vil være beboeligt for pattedyr. De adskilte og faldende populationer vil øge risikoen for udryddelse.

Konsekvenser for udenjordisk liv

For mange kan 250 millioner år virke som en evighed. Men Jonathan Buzan minder om, at de første pattedyr dukkede op for kun cirka 300 millioner år siden. Hvis forskernes forudsigelser holder stik, vil den tid, hvor pattedyr har beboet Jorden, kun udgøre en lille del af planetens 4,6 milliarder år lange historie.

Disse resultater gælder også for andre planeter og har dermed betydning for søgen efter liv i rummet. Hvis liv kun kan udvikle sig i en kortere periode end forventet - nogle få millioner år - er det mindre sandsynligt at finde livstegn der, forklarede Jonathan Buzan.