Forside Sundhed Hvad du spiste som barn sidder stadig i din hjerne...

Hvad du spiste som barn sidder stadig i din hjerne – selv om du har spist sundt i årevis siden

Hvad du spiste som barn sidder stadig i din hjerne - selv om du har spist sundt i årevis siden
Illustrationsfoto / AI-genereret

Ny forskning tyder på, at usund kost tidligt i livet kan svække hjernens hukommelse varigt.

De fleste kender fornemmelsen af en barndom med chips, slik og saftevand i rigelige mængder. Nu tyder ny forskning på, at netop de måltider kan have sat sig fast et sted, vi ikke selv kan se: i hjernens hukommelsescenter.

Et studie fra University of Southern California (USC), offentliggjort i tidsskriftet Nature Communications den 27. juli 2026, kortlægger en hidtil overset forbindelse mellem maven og hjernen. Forsøgene er lavet på rotter, men mekanismen menes at findes hos pattedyr generelt.

Pointen er, at kroppen ikke kun bruger tarmen til at fordøje mad. Den bruger den også til at fortælle hjernen, hvad der er værd at huske.

Fra maven til hukommelsen

Signalvejen løber fra næringssensorer i tarmen, op gennem vagusnerven og ind i hippocampus, hjernens hukommelsescenter. Når rotterne spiste næringsrig mad, udløste det en ekstra portion acetylkolin i hippocampus, altså det signalstof hjernen bruger til at danne erindringer.

Blokerede forskerne vagusnerven, forsvandt effekten, og rotterne klarede sig dårligere i forsøg, hvor de skulle huske, hvor de havde fundet mad.

Forskerne mener, at systemet er noget, dyr har udviklet over tid. “Vi tror, mekanismen sandsynligvis er opstået for at hjælpe dyr med at huske livsvigtig information om fødekilder,” siger førsteforfatter Logan Lauer. Signalet fungerer nærmest som en besked fra maven til hjernen: dette måltid gav værdifulde næringsstoffer, så husk hvor og hvordan du fik fat i det.

Sødt er ikke nok

Her kommer et af studiets mest overraskende fund. Det er ikke smagen, der tænder hukommelsen, men næringsindholdet. Rotter, der fik sødt smagende væske uden kalorier, viste ingen tilsvarende aktivitet i hukommelsessystemet. Kunstige sødestoffer aktiverede det med andre ord slet ikke. Hjernen reagerer på reel næring, ikke på om noget smager sødt.

Skaden sætter sig og bliver hængende

Det er den tidlige del af livet, der ser ud til at være afgørende. Rotter, der fik en kost med meget fedt og sukker, mens de var unge, havde efterfølgende en svækket forbindelse mellem tarm og hippocampus. De dannede mindre acetylkolin og klarede sig dårligere i hukommelsestests.

Det opsigtsvækkende er, at effekten blev hængende. Selv efter at rotterne var skiftet over til sundere kost, var hukommelsessignalet stadig sløvet.

Netop det signalstof er værd at holde øje med. “Forstyrrelsen af acetylkolin-signaleringen i hippocampus er en af de tidligste neurokemiske forandringer ved Alzheimers sygdom,” siger Scott Kanoski, professor i biologiske videnskaber ved USC. Forskerne understreger dog, at fundene stammer fra dyreforsøg, og at det endnu ikke er vist, at det virker på præcis samme måde hos mennesker.

Ads by MGDK