Fiskesymbol på bil: Ved du, hvad det populære klistermærke betyder?

18/08/2024 09:01

|

Nicolai Busekist

Foto: Shutterstock.com
De fleste har set det på vejen. Fisken pryder ofte bagklappen på biler. Man skal dog ikke nødvendigvis tro, at føreren er passioneret lystfisker, men snarere har en bestemt overbevisning.

Mest læste i dag

Fiskeklistermærket fanger straks opmærksomheden med sin enkle form og har stor genkendelighed. Symbolets historie strækker sig langt tilbage, men det var næsten glemt i en periode.

Siden 1970'erne er fisken dog igen blevet brugt som et kendetegn - særligt for kristendommen. Med klistermærket på bilen viser folk andre troende, at de selv er kristne. For dem, der ikke kender betydningen, ser det dog blot ud som en fisk. Det skriver EFAHRER.

Fisken var allerede for 2.000 år siden et symbol for kristne

Lad os gå tilbage til begyndelsen: Historikere mener, at fiskens oprindelse som symbol for kristne ligger i den tidlige kristendom for omkring 2.000 år siden.

Dengang havde romerne forbudt de kristnes religion, fordi romerne troede på flere guder, mens de kristne kun troede på én. For at kunne genkende hinanden og udleve deres tro i hemmelighed, brugte de fisken som symbol.

En historie fortæller, at en person tegnede en bue i sandet, og den anden fuldendte fisken med en anden bue. På den måde kunne de uforstyrret udtrykke deres kristne tro. Dog mangler der historiske beviser for denne praksis.

Græsk skrivemåde afslører betydningen

Men hvorfor valgte de kristne netop en fisk? Der er flere teorier om dette, men den mest kendte er, at det græske ord for fisk udgør en særlig forkortelse. På græsk hedder fisk IXΘΥΣ (ICHTHYS). Hvert bogstav står for et ord:

  • I: Iēsoûs (Jesus)

  • X (gr. Chi): Christós (Kristus)

  • Θ (gr. Thita): Theoû (Guds)

  • Y: Hyiós (Søn)

  • Σ (gr. Sigma): Sōtér (Frelser)

Sammensat betyder fisken altså "Jesus Kristus, Guds Søn og Frelser". I 1970'erne blev fisken populær som et klistermærke til bilen, der fungerer som et genkendelsestegn for kristne, og det holder ved den dag i dag.

Når bilister placerer klistermærket, bør de dog sørge for, at det ikke begrænser synsfeltet, især på forruden og sideruderne.