'Meget usædvanligt og unikt fund': Maveindholdet fra dinosaur fundet bevaret i Alberta

03/09/2024 19:35

Foto: Fausto García-Menéndez / Unsplash
Albertas Royal Tyrrell Museum for Palæontologi har fundet maveindhold bevaret inde i en fossileret tyrannosaur.

I 2009 fandt palæontologer på museet et fossil, der stak op af jorden i Badlands ved Dinosaur Provincial Park, men dengang kendte de ikke betydningen af deres opdagelse.

Det tog teknikere år at fjerne små sten fra de fossilerede knogler. Darla Zelenitsky, der er lektor i dinosaurpalæobiologi ved University of Calgary, har udtalt, at dinosauren viste sig at være en velbevaret ung Gorgosaurus libratus.

"Selve eksemplaret er omkring 75,3 millioner år gammelt," sagde hun.

"Og det var først, da de bragte det tilbage til museet for at rense det, at de opdagede, at der var byttedyr bevaret inde i maven."

Mens teknikere rensede eksemplaret, bemærkede de små tåknogler, der stak ud af ribburet fra dyrets mave. Zelenitsky har sagt, at udfordringen var at bestemme, hvilke knogler de tilhørte.

"Vi var i stand til at tage knogler fra museets skuffer og direkte sammenligne dem for at finde ud af præcis, hvilken art denne dinosaur var," sagde hun.

"Det viste sig at være en lille fuglelignende dinosaur kaldet Citipes (elegans) - og det er faktisk to individer, der er bevaret i maven på denne tyrannosaur."

Francois Therrien, kurator for dinosaurpalæoøkologi ved museet, har udtalt, at det er et fund af én til en milliard.

Unge Gorgosaurus-skeletter er ekstremt sjældne, fordi knoglerne er skrøbelige og sjældent bevares og bliver til fossiler.

"For at bevare maveindhold skal du virkelig have en unik række af begivenheder. For det første skal dit eksemplar have spist noget lige før det døde, da vi ved, at disse dyr fordøjede deres mad virkelig, virkelig hurtigt," sagde han.

"Dernæst måtte det begraves under sediment meget hurtigt, fordi ådselsædere ellers ville komme og æde kadaveret."

Therrien sagde, at denne dinosaur kun spiste de kødfulde ben af to Citipes, og de fossiler er sjældne i sig selv.

"De er kun kendt fra en håndfuld fødder. Nu har vi hele ben, så det er faktisk de mest komplette skeletter af Citipes, der nogensinde er opdaget, fordi de blev slugt af en Tyrannosaur," sagde han.

Fundet og den efterfølgende undersøgelse udført af et internationalt team ledet af Therrien og Zelenitsky er offentliggjort i tidsskriftet Science Advances.

"Vi vidste med det samme, at dette var et meget usædvanligt og unikt fund. Så for mig er det en stor ting, det er et fossil, man finder én gang i karrieren," sagde Zelenitsky

Opdagelsen fortæller palæontologer mere om livscyklussen for Gorgosaurus, der levede i Dinosaur Provincial Park tidligere og i et meget anderledes økosystem end Tyrannosaurus Rex.

"Den ældste kendte Tyrannosaur i biologisk alder er 21 eller 22 år gammel, og de jagtede på megaherbivorer," sagde Zelenitsky.

"Så store dinosaurer og andekæbede dinosaurer. Det ved vi fra tandbeskadigede knogler (på fossiler af deres bytte, red.)."

Therrien sagde, at de unge fra fem til ti år gamle spiste meget forskellige dyr, og på grund af det var unge tyrannosaurer i stand til at besætte forskellige økologiske nicher gennem deres liv, og det var sandsynligvis nøglen til deres plads øverst i fødekæden.

"Deres jagtstrategi er faktisk helt anderledes end den, vi ser hos voksne," sagde han.

"De gik efter de mest kødfulde dele, de trak trommestikkerne ud og spiste derefter benene og efterlod resten af kadaveret. Hvorimod voksne er mere som altædende. De spiser bare alt, knuser knogler og sluger det hele. Så vi kan se, at de har virkelig forskellige strategier."

"Hvad vi har nu er det første solide bevis på, at tyrannosaurer faktisk ændrede deres kost gennem deres opvækst," sagde Zelenitzky.

"Fra denne størrelse af en ung, som er 350 kilogram, til de voksne, der vejede 2.000 kilogram eller mere. Så det er en virkelig spændende opdagelse."

Eksemplaret vil forblive bag lukkede døre i museets tekniske arbejdsområde og fortsætte med at blive undersøgt for at bestemme mere om Gorgosaurus- og Citipes-fossilerne. Den kan dog muligvis blive udstillet i det offentlige galleri på sigt.