Forbløffende opdagelse fra rummet: En skjult kanal forbinder alle de egyptiske pyramider

23/08/2024 18:31

Denne opdagelse kan løse nogle af de ældste mysterier.

Gåden om, hvordan de gamle egyptere transporterede de kolossale stenblokke til at bygge pyramiderne, har taget en markant drejning takket være en opdagelse gjort af arkæologer fra rummet. Det skriver det spanske medie Sport.

Ved hjælp af radarteknologi fra satellitter har de identificeret en enorm underjordisk vandvej, kendt som Ahramat-grenen, der strækker sig omkring 100 kilometer langs den vestlige side af Nildalen og forbinder alle pyramiderne i regionen.

Denne opdagelse giver anledning til hypotesen om, at disse gamle vandveje blev brugt til at transportere materialer og arbejdskraft til byggepladserne for pyramiderne.

Ahramat-grenen, som nu er fuldstændig begravet, er nøglen til at forstå den logistiske organisation og skabelsen af disse ældgamle strukturer.

Dr. Eman Ghoneim, leder af holdet af forskere, gjorde det klart, at tilstedeværelsen af pyramider i regionen tyder på, at der tidligere eksisterede vandveje, der gjorde det lettere at transportere sten og arbejdere.

Denne opdagelse kaster lys over en af de store gåder om konstruktionen af pyramiderne og giver samtidig en ny indsigt i den gamle egyptiske civilisation.

Radarbølger fra satellitter, som kan trænge gennem jordoverfladen og afsløre det underliggende terræn, er blevet et uundværligt værktøj til arkæologiske opdagelser. Lokaliseringen af gamle Nildeltaer kan i fremtiden føre til nye arkæologiske fund, herunder opdagelsen af tabte byer og templer.

Denne udvikling understreger den afgørende rolle, som rumteknologi spiller i udforskningen og forståelsen af gamle civilisationer.

Det er ikke første gang, at der er gjort store fund ved at bruge en sådan teknologi. Det er sket flere gange før, og det er også meget sandsynligt, at det vil ske igen i fremtiden. Derfor er det også noget, som både forskere og arkæologer sætter stor pris på, da det gør deres arbejde meget lettere.