Et skridt nærmere migration til Mars: Vandaktivitet opdaget

29/07/2024 20:12

Håbet om at kunne emigrere til Mars kommer tættere på efter den seneste opdagelse af vandaktivitet i underlaget.

Håbet om at kunne emigrere til Mars kommer tættere på efter den seneste opdagelse af vandaktivitet på den røde planet, ifølge en undersøgelse af kinesiske forskere, offentliggjort i tidsskriftet Nature Synthesis.

For at opnå dette mål er der en hindring, som mennesket skal overvinde: nemlig manglen på essentielle kemikalier og ilt. Uden dette er det ikke muligt at opnå langvarig overlevelse på planeten, skriver den mexicanske udgave af Forbes.

Forskerne udforsker derfor muligheden for at nedbryde vand for at producere ilt gennem elektrokemisk oxidation af vand drevet af solenergi ved hjælp af iltudviklingsreaktionskatalysatorer (REA), siger undersøgelsen.

Udfordringen er at finde en måde at syntetisere disse katalysatorer ved hjælp af materialer på Mars i stedet for at transportere dem fra Jorden, hvilket ville være meget dyrt.

Et team ledet af eksperterne Luo Yi, Jiang Jun og Shang Weiwei fra Kinas Videnskabs- og Teknologiske Universitet (USTC) har for nylig været i stand til automatisk at syntetisere og optimere REA-katalysatorer fra mars-meteoritter med deres kemiske robot baseret på kunstig intelligens (AI).

I hver eksperimentel cyklus analyserer AI-kemikeren først den elementære sammensætning af de marsianske mineraler.

Indtil videre har AI-kemikeren skabt en katalysator ved hjælp af fem typer Mars-meteoritter under ubemandede forhold. Denne katalysator kan fungere konstant i mere end 550.000 sekunder, ifølge undersøgelsen.

På to måneder har AI-kemikeren afsluttet den komplekse optimering af katalysatorer, som ville tage en menneskelig kemiker 2.000 år.

"I fremtiden vil mennesker kunne etablere en iltfabrik på Mars ved hjælp af en AI-kemiker," sagde Jiang.

Kun 15 timers solbestråling er nødvendig for at producere den iltkoncentration, der er nødvendig for menneskelig overlevelse, siger artiklen.

"Denne innovative teknologi bringer os et skridt tættere på at opnå vores drøm om at leve på Mars," udtalte Jiang.