En del af Månen ser ud til at kredse tæt på Jorden, foreslår undersøgelse

08/07/2024 13:31

Asteroiden Kamo'oalewa kan være blevet slynget ud af en massiv påvirkning på Jordens måne, afslører en simulation.

Astronomer har fundet flere beviser på, at en asteroide nær Jorden er en udstødt del af månen.

Asteroiden Kamo'oalewa - et hawaiiansk navn, der betyder 'det oscillerende fragment' - er et stenstykke på størrelse med et pariserhjul, der kredser inden for 9 millioner miles (14,4 millioner kilometer) af Jorden hver april.

Siden objektets opdagelse i 2016 har forskere undret sig over den mærkelige stens oprindelse og blev overraskede, da en analyse fra 2021 afslørede, at Kamo'oalewas sammensætning ligner månens.

Nu beskriver en ny undersøgelse, offentliggjort i oktober sidste år i tidsskriftet Communications Earth & Environment, en mulig måde, hvorpå en gammel asteroidepåvirkning kan have skubbet stenen ind på dens nuværende bane og antyder, at der kan være flere svævende månestykker i solsystemet.

"Vi fastslår nu, at månen er en mere sandsynlig kilde til Kamo'oalewa," sagde hovedforfatter Renu Malhotra, en planetarisk videnskabsmand ved University of Arizona, i en erklæring ifølge LiveScience

To usædvanlige orbitale egenskaber fik astronomer til at undersøge Kamo'oalewa. For det første, som en 'quasi-satellit' af Jorden, er den så tæt på vores planet, at den ser ud til at kredse om den, selvom dens faktiske orbitale partner er solen.

For det andet forventes asteroiden at blive tæt på Jorden i millioner af år, mens mange nær-Jord-objekter kun hænger omkring i årtier.

Disse anomalier fik astronomerne til at udføre en analyse af asteroidens spektrum i 2021. De fandt ud af, at lyset udsendt og absorberet af Kamo'oalewa indikerede, at asteroiden sandsynligvis var lavet af månesten.

"Vi kiggede på Kamo'oalewas spektrum kun fordi det var i en usædvanlig bane. Hvis det havde været en typisk nær-Jord-asteroide, ville ingen have tænkt på at finde dets spektrum, og vi ville ikke have vidst, at Kamo'oalewa kunne være et fragment fra Månen," sagde Malhotra.

Ved at simulere asteroidepåvirkninger på Månen og de gravitationelle kræfter, som udstødte stykker ville blive udsat for, fandt forskerne en lille mulighed for, at nogle af stenene ville ende i nær-Jord-baner.

Før beregningerne forventede astronomer, at de fleste affyrede månematerialer enten ville lande tilbage på Månen eller regne ned på Jorden - ikke ende i en fjern bane omkring solen.

Forskerne sagde, at deres fund kunne give dem en bedre forståelse af farlige nær-Jord-asteroider. Deres næste skridt vil være at finde ud af de forhold, der kunne have skubbet stenen ind i dens bane og finde ud af præcis, hvornår påvirkningen fandt sted.