En 3.700 år gammel babylonisk stenplade er blevet oversat - og det har ændret historien

25/08/2024 17:55

En mere end 3.700 år gammel babylonisk stenplade har vist sig at gemme på en stor hemmelighed.

Dr. Daniel Mansfield og hans team ved University of New South Wales i Australien har gjort en utrolig opdagelse. Mens de studerede en 3.700 år gammel tavle fra den gamle babylonske civilisation, fandt de beviser på, at babylonierne beskæftigede sig med noget forbløffende: trigonometri.

De fleste historikere har tilskrevet grækerne æren for at skabe studiet af trekantens sider og vinkler, men denne tavle præsenterer beviser på, at babylonierne brugte teknikken intet mindre end 1.500 år før grækerne.

Mansfield og hans hold var - forståeligt nok - meget stolte over at have fundet frem til dette. De opdagede, at tavlen faktisk er en gammel trigonometritabel, ifølge mediet Upworth.

"Den store gåde indtil nu har været dens formål - hvorfor de gamle skrivere udførte den komplekse opgave med at generere og sortere tallene på tavlen. Vores forskning afslører, at Plimpton 322 beskriver formerne af retvinklede trekanter ved hjælp af en ny form for trigonometri baseret på forhold - ikke vinkler og cirkler. Det er et fascinerende matematisk værk, der demonstrerer utvivlsomt geni," sagde Mansfield.

"Tavlen indeholder ikke kun verdens ældste trigonometritabel. Det er også den eneste fuldstændig nøjagtige trigonometritabel på grund af babyloniernes meget anderledes tilgang til aritmetik og geometri. Dette betyder, at den har stor relevans for vores moderne verden."

"Babylonisk matematik har måske været ude af mode i mere end 3.000 år, men den har potentielle praktiske anvendelser inden for landmåling, computergrafik og undervisning. Dette er et sjældent eksempel på, at den gamle verden lærer os noget nyt."

Tavlen foruddaterer den græske astronom Hipparchus, som længe har været anset for at være trigonometriens fader.

"Plimpton 322 foruddaterer Hipparchus med mere end 1.000 år. Det åbner op for nye muligheder: ikke kun for moderne matematikforskning, men også for matematisk undervisning. Med Plimpton 322 ser vi en enklere, mere nøjagtig trigonometri, der har klare fordele over vores egen," tilføjede Mansfields kollega, Norman Widberger.

"En skat af babyloniske tavler eksisterer, men kun en brøkdel af dem er blevet studeret endnu. Den matematiske verden er kun ved at vågne op til erkendelsen af, at denne gamle, men meget sofistikerede matematiske kultur har meget at lære os."