Mystisk kosmisk stråle observeret i Utah stammer fra uden for vores galakse, siger forskere

11/08/2024 14:53

Foto: Graham Holtshausen / Unsplash
En mystisk kosmisk stråle blev observeret i Utah. Nu viser det sig, at den stammer fra uden for vores galakse.

Forskere, der forsøger at forstå de gådefulde oprindelser af kraftige kosmiske stråler fra rummet, har opdaget en ekstremt sjælden, ultra-højenergipartikel, som de mener rejste til Jorden fra uden for Mælkevejen. Det skriver 9news.

Energien fra denne subatomare partikel, som er usynlig for det blotte øje, svarer til at tabe en mursten på din tå fra taljehøjde, ifølge forfatterne af ny forskning offentliggjort i tidsskriftet Science.

Den rivaliserer den mest energiske kosmiske stråle, der nogensinde er observeret. Her er der tale om den såkaldte "Oh-My-God"-partikel, der blev opdaget i 1991, viser undersøgelsen.

Kosmiske stråler er ladede partikler, der rejser gennem rummet og konstant regner ned på Jorden. Kosmiske stråler med lav energi kan stamme fra Solen, men ekstremt højenergipartikler er sjældne. Man mener, at de rejser til Jorden fra andre galakser og ekstragalaktiske kilder.

"Holder du hånden ud, passerer en kosmisk stråle gennem din håndflade hvert sekund, men de indeholder virkelig lav energi," sagde medforfatter til undersøgelsen, John Matthews, forskningsprofessor ved University of Utah, ifølge 9news.

"Når du kommer ud til disse virkelig højenergi-kosmiske stråler, er det mere som en per kvadratkilometer per århundrede. De går aldrig gennem din hånd."

På trods af mange års forskning er de præcise oprindelser af disse højenergipartikler stadig uklare. De menes at være relateret til de mest energiske fænomener i universet. De omfatter dem, der involverer sorte huller, gamma-ray-udbrud og aktive galaktiske kerner.

Men de største, der hidtil er opdaget, ser ud til at stamme fra tomrum, hvor ingen voldsomme himmelske begivenheder har fundet sted.

Den nyligt opdagede partikel, kaldet Amaterasu-partiklen efter solgudinden i japansk mytologi, blev spottet af et observatorium i Utahs vestlige ørken kendt som Telescope Array. Det startede i 2008 og har observeret over 30 af disse partikler, men ingen større end Amaterasu-partiklen.

Kilden til disse partikler forvirrer forskerne. Ifølge Matthews syntes Amaterasu-partiklen specifikt at stamme fra det, der kaldes Local Void, der er et tomt område af rummet, der grænser op til Mælkevejens galakse.

"Det kommer fra et område, der ligner et lokalt tomrum. Så hvad pokker sker der?" sagde Matthews.