Lyt til Solsystemet: NASA har offentliggjort uhyggelige optagelser

19/07/2024 14:43

Foto: Graham Holtshausen / Unsplash Foto: Graham Holtshausen / Unsplash
Lydene fra Solsystemet og universet kan høres ved at omdanne elektromagnetiske bølger til lydbølger.

Selvom rummet ikke er et komplet vakuum, er det relativt stille. Atomerne er for spredte til, at lyd kan udbrede sig over lange afstande. Det betyder dog ikke, at vi ikke kan høre lyde fra rummet. Faktisk kan vi høre lydene fra Solsystemet og universet generelt ved at omdanne elektromagnetiske bølger til lydbølger.

Nogle af de store objekter i Solsystemet har magnetfelter, der fanger elektroner og skaber plasmabølger, som kan omdannes til lyd. Hvert af disse objekter har en unik lyd, men forskere kan justere lydene. Jordens lyd kan for eksempel minde om fuglesang eller hvalers sang.

Første gang vi opfangede lyd fra rummet var i 1932, da astronom Karl Guthe Jansky byggede et roterende radioteleskop, kendt som Jansky's Merry-Go-Round. De første data afslørede en baggrundsfløjt, som viste sig at være lyden fra Mælkevejens centrum. Det skriver Olhar Digital.

Da vi begyndte at sende satellitter og sonder ud i rummet, begyndte forskere at høre lyde fra andre områder af Solsystemet gennem instrumenter, der opfangede usynligt lys. Selvom radiobølger ikke er lydbølger, kan vi omdanne dem til lyd, hvilket vi også bruger i mobiltelefoner.

At konvertere lys til lyd gør det muligt for forskere at opdage skjulte detaljer om objekter, og det giver offentligheden mulighed for at høre universet.

NASA har samlet nogle af universets lyde på deres NASA Science hjemmeside, og på YouTube-kanalen Space Audio, drevet af en frivillig fra University of Iowa, kan man finde endnu flere lyde.

Hvis du er nysgerrig efter at vide mere om, hvordan det lyder ude i rummet, så har du nu mulighed for det. Der er både lydfiler og videoer nok at tage fat på, som du kan finde via de to links herover.