Infrarød 'aurora' som nordlys på Uranus kan hjælpe med at finde fremmed liv, siger forskere

12/07/2024 08:15

Foto: Jonatan Pie / Unsplash
Forskere har opdaget en infrarød aurora på Uranus, som kan hjælpe os med at finde fremmed liv i rummet.

På Jorden er aurora bedst kendt som nordlys, der viser sig som lyse striber på himlen. Uranus har også sin egen aurora - men den er ikke synlig på samme måde på grund af planetens anderledes atmosfære. Forskere har kendt til ultraviolet aurora på Uranus siden 1986. Men nu har de også bekræftet infrarøde aurora på den fjerne planet.

Forskere håber, at opdagelsen kan hjælpe med at forklare andre planeters magnetfelter i vores solsystem. Det kan også hjælpe os med at finde ud af, om fjerne planeter understøtter fremmed liv.

En aurora opstår, når ladede partikler rammer en planets atmosfære, ført ned gennem dens magnetfeltlinjer. For bedre at forstå dem på Uranus analyserede forskere lyset fra planeten og kiggede efter en bestemt ladet partikel, der ændrer lysstyrke afhængigt af, hvor varm den er, og hvor tæt atmosfæren er, så den kan bruges som et termometer.

Forskerne fandt ud af, at tætheden af denne partikel steg markant, hvilket tyder på, at de ioniseres af en infrarød aurora. Forskere håber, at dette vil informere vores forståelse af andre planeter, samt hvilke verdener der kan være egnet til fremmed liv.

"Temperaturen på alle gasplaneter, inklusive Uranus, er hundreder af grader Kelvin/Celsius over, hvad modeller forudsiger, hvis de kun opvarmes af solen, hvilket efterlader os med det store spørgsmål om, hvordan disse planeter er så meget varmere end forventet? En teori foreslår, at den energiske aurora er årsagen, som genererer og skubber varme fra auroraen ned mod den magnetiske ækvator," sagde Emma Thomas fra University of Leicester, som var hovedforfatter på undersøgelsen, ifølge Independent.

"Størstedelen af de eksoplaneter, der er opdaget hidtil, falder i sub-Neptun-kategorien og er derfor fysisk lignende Neptun og Uranus i størrelse. Dette kan også betyde lignende magnetiske og atmosfæriske egenskaber. Ved at analysere Uranus' aurora, som direkte forbindes til både planetens magnetfelt og atmosfære, kan vi lave forudsigelser om atmosfærerne og magnetfelterne på disse verdener og dermed deres egnethed til liv."

"Denne artikel er kulminationen af 30 års aurora-undersøgelser på Uranus, som endelig har afsløret den infrarøde aurora og indledt en ny æra af aurora-undersøgelser på planeten. Vores resultater vil udvide vores viden om kæmpe-auroraer og styrke vores forståelse af planetariske magnetfelter i vores solsystem, på eksoplaneter og endda på vores egen planet."

Opdagelsen kan også hjælpe med at forklare et mystisk fænomen på Jorden kendt som geomagnetisk omvending, hvor nord- og sydpolen skifter plads. Forskere ved stadig meget lidt om dette sjældne fænomen og hvordan det kan påvirke ting som satellitter og kommunikation.

Denne proces sker hver dag på Uranus. Forskere håber, at de kan bruge planetens aurora til at få bedre data om naturen af denne omvending - og hvad der kunne ske, hvis Jorden også oplever en.