Forskere opdager stort 'ocean' under Jordens overflade, der er større end alle havene over land

08/07/2024 11:29

Foto: NASA / Unsplash
Vidste du, at 71 procent af Jordens overflade er dækket af vand?

Okay, måske var den lidt for nem. Men vidste du, at der er en kæmpe vandforsyning skjult under Jordens skorpe, som er tre gange større end havene på overfladen?

I 2014 opdagede forskere, at vi grundlæggende har et reservoir af vand skjult under vores fødder - selvom det måske ikke ser sådan ud ved første øjekast. Denne enorme vandforsyning er begravet hele 400 miles under jorden, så det er ikke ligefrem tilgængeligt.

Plus, det er indeholdt i en blå sten kendt som 'ringwoodite' i Jordens kappe, som fungerer som en slags svamp for den enorme mængde H2O. Så det er hverken en væske, fast stof eller gas, men en fjerde molekylær struktur af vand indeholdt i kappen.

"Ringwoodite er som en svamp, der suger vand op. Der er noget meget specielt ved ringwoodites krystalstruktur, der tillader det at tiltrække hydrogen og fange vand," sagde geofysiker Steve Jacobsen, som var en del af den monumentale opdagelse, ifølge Unilad.

"Dette mineral kan indeholde meget vand under forholdene i den dybe kappe."

Den vandholdige sten blev opdaget af forskere fra Northwestern University i Illinois ved hjælp af seismometre til at måle bølger genereret af jordskælv over hele USA. I deres forskning fandt de ud af, at bølgerne ikke kun var begrænset til Jordens overflade, men bevægede sig gennem planetens kerne.

Ved at måle hastigheden og dybden af disse bølger kunne forskerne finde ud af, hvilken type sten vandet var indeholdt i - og endte med at lande på ringwoodite. Forskning har vist, at ringwoodite kan indeholde op til 1,5 procent vand.

Hvis ringwoodite under overfladen har bare 1 procent vand i sin molekylære opbygning, ville det betyde, at det indeholder tre gange mere vand end alle havene på Jordens overflade.

Denne opdagelse kan hjælpe forskere med at bestemme, hvordan Jorden blev dannet, og styrke teorien om, at Jordens vand 'kom indefra', snarere end fra asteroider og kometer.

"Jeg tror, vi endelig ser beviser for en vandcyklus, som kan hjælpe med at forklare den store mængde flydende vand på overfladen af vores beboelige planet. Forskere har ledt efter dette manglende dybe vand i årtier," sagde Jacobsen på det tidspunkt.

Indtil videre har forskere kun fundet beviser for ringwoodite-sten under overfladen af USA. Nu ønsker Jacobsen og hans team at afgøre, om dette lag omgiver hele Jorden.