Forskere opdager et stykke af Jorden, der forsvandt for 155 millioner år siden

07/07/2024 14:07

Foto: NASA / Unsplash
Forskere har fundet fragmenter af Argoland, som er et kontinent, der forsvandt for 155 millioner år siden, i Sydøstasien.

Forskere har fundet et stykke af Jorden, der har været forsvundet i cirka 155 millioner år. Det fragmenterede kontinent, der er kendt under navnet Argoland, havde adskilt sig fra Australien og bevæget sig væk i geologisk tid. Det skriver Olhar Digital.

Opdagelsen blev mulig takket være det store oceaniske hul kendt som Argo-abyssalfladen, som pegede på eksistensen af dette fragment. Tidligere angav en teori, at Argoland kunne være trukket tilbage til jordens kappe som et smeltet lag under skorpen, hvor tektoniske plader kolliderer og adskilles.

Dette fænomen skete med en anden 'forsvunden' geologisk enhed, Greater Adria, der engang var på størrelse med Grønland og senere adskilte sig fra Italien. Greater Adria efterlod dog spor i klippelag, der senere blev til bjergene i Sydeuropa, mens Argoland ikke efterlod lignende spor i bjergene i Sydøstasien.

For nylig opdagede forskere fragmenter af kontinentet Argoland skjult under mange af regionens øer, hvilket indikerer, at det fragmenterede, mens det bevægede sig væk, i stedet for at flytte som en enkelt blok. Opdagelsen blev offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Gondwana Research.

"Hvis kontinenter kunne dykke ned i kappen og forsvinde fuldstændigt uden at efterlade geologiske spor på jordens overflade, ville vi have svært ved at forstå Jordens geologiske fortid. Det ville være næsten umuligt at lave pålidelige rekonstruktioner af de gamle superkontinenter og Jordens geografi i fortiden," sagde Dowe Van Hinsbergen, professor ved Utrecht Universitet og medforfatter af studiet.

For at nå frem til disse konklusioner, gravede forskerne i klippelag på øerne i Sydøstasien, herunder Sumatra, Borneo, Sulawesi og Timor. De udførte også computersimulationer af tektoniske og kontinentale bevægelser, som understøttede deres fund.

Resultaterne viser, at omkring 250 millioner år siden begyndte Argoland at frakturere og fragmentere. Disse fragmenter er nu skjult i dybet af havet under regionens tusindvis af øer. Eldert Advokaat, hovedforfatter af studiet, beskrev arbejdet som at samle et puslespil.

"Vi arbejdede bogstaveligt talt med informationens øer, og det er derfor, vores forskning tog så lang tid. Vi brugte syv år på at samle puslespillet," sagde han.

Opdagelsen af disse fragmenter af Argoland passer perfekt ind mellem de geologiske systemer i Himalaya og Filippinerne, og tilføjer endnu en brik til den komplekse historie om Jordens kontinenters udvikling.

For cirka 230 millioner år siden, da dinosaurerne begyndte at bebo planeten, var kontinenterne forenet i superkontinentet Pangea. Over tid delte Pangea sig og skabte den mangfoldige verden, vi kender i dag.