Forskere har fundet næsten intakt kranium af gigantisk havreptil

06/09/2024 11:42

Forskere har opdaget et næsten intakt kranium af et enormt og dødeligt havvæsen, der levede ud for Englands kyst for millioner af år siden.

Det er ikke noget, du ville have ønsket at møde på en svømmetur. Hvis det var sket, er det meget svært at forestille sig, at man var sluppet levende fra det.

Kraniet af pliosauren, der var et marint krybdyr, var omkring to meter langt. Det indikerer, hvor gigantisk dette havmonster må have været. Det havde et parietalt - eller tredje - øje og kirtler på snuden, der muligvis hjalp det med at finde bytte.

Og når det fandt bytte - såsom andre krybdyr eller endda andre pliosaure - bed det ned med sine 130 tænder i et bid langt stærkere end en krokodilles.

En ekspert fortalte BBC News, at pliosauren var 'lidt som en T. rex under vandet'. Derfor havde de andre væsner i vandet god grund til at frygte at støde ind i en sulten én af slagsen.

Selvom de frygtindgydende dyr levede samtidig med dinosaurerne, er pliosauren mere beslægtet med øgler eller slanger.

Forskere siger, at det nyligt opdagede fossil er et af de mest intakte pliosaurkranier nogensinde fundet, og det blev vist i en BBC One-special, som David Attenborough var vært på.

"Det er et af de bedste fossiler, jeg nogensinde har arbejdet med. Det, der gør det unikt, er, at det er komplet," sagde palæontolog Steve Etches til BBC News.

Etches' ven, Phil Jacobs, opdagede først kraniets snude under en gåtur på stranden nær Kimmeridge Bay i Dorset, hvor han gik langs Englands Jurassic Coast.

Forskere brugte derefter måneder på at grave resten af fossilet ud fra en klippeside langs stranden og rengøre det.

Etches har udtalt, at han vil udstille kraniet i sit museum i Kimmeridge, Etches Collection, i år.

Men han tror, at der stadig er mere af fossilet, der venter på at blive fundet i klipperne, som hurtigt eroderer.

"Jeg vil satse mit liv på, at resten af dyret er der. Og det vil ikke vare længe, før resten af pliosauren falder ud og går tabt. Det er en enestående mulighed," fortalte Etches til BBC News.