Forhistoriske spor på Mars overraskede forskere

25/05/2024 12:42

De mønstrede spor i mudderet på Mars tyder på lange skiftende perioder med fugtigt og tørt klima, ofte kaldet en 'kickstarter for liv'.

Sprækkerne på Mars' overflade ligner et mønstret sekskantet mosaik. Billedet blev sendt hjem til Jorden fra roveren Curiosity den 8. august sidste år, skrev NASA. Forskere i Curiosity-teamet blev overraskede over fundet. De mener, at mønsteret tyder på, at planeten har haft lange cyklusser med fugtigt og tørt klima over mange år.

Dette betragtes som en solid indikation på, at planeten engang kan have haft grundlag for liv. Disse cyklusser findes også på Jorden og nævnes ofte som en mulig kickstarter for, at levende mikroorganismer opstod.

"I elleve år har vi fundet indirekte beviser på, at forhistoriske Mars kan have haft mikrobiologisk liv. Nu har vi fundet beviser på, at forholdene ikke bare var gunstige, men også fremmede muligheden for liv," sagde Ashwin Vasavada fra NASA ifølge Forskning.no.

Kan være en forudsætning for liv

Ingen ved med sikkerhed, hvordan livet på Jorden opstod, men skiftende perioder med fugtigt og tørt klima kan styrke muligheden for liv eller endda være en forudsætning for liv.

Sporene i mudderet på Mars blev først set på et horisontalt billede fra Curiosity den 20. juni 2021. Curiosity fik derefter til opgave at sætte 143 billeder sammen til en mosaik og sende det til Jorden.

Sådanne sekskantede muddersprækker opstår også på Jorden på meget varme mudrede steder, som for eksempel Death Valley National Park i USA. Men de opstår kun steder, hvor der over flere år har været skiftende våde og tørre perioder, ifølge en forskningsartikel offentliggjort på Nature.com.

Både Mars-roveren Curiosity og den nyere rover Perseverance har instrumenter med sig til at lede efter spor af liv på Mars.

Organiske molekyler

Begge rovere har fundet simple organiske molekyler, men det er svært at vide, om det organiske materiale stammer fra liv eller har en geologisk oprindelse, ifølge Forskning.no. Perseverance er godt i gang med at samle stenprøver, som efter planen skal sendes til Jorden for undersøgelser.

"Vi er heldige at have en naboplanet som Mars, der kan lære os så meget om de naturlige processer bag livets oprindelse," sagde forskeren William Rapin, der ledte studien, som blev offentliggjort i Nature.