Du har måske forsøgt at falde i søvn helt forkert, det skriver The Sun.

At få en god nats søvn kan noglegange føles som en by i Rusland, men hvis du ændrer din vejrtrækning, kan det ændre alt.

Ifølge en ekspert kan ændring af hvordan du trækker vejret forbedre dit generelle helbred og din søvn.

Får du ikke en god nats søvn? Din vejrtrækning kan være for overfladisk

Dr. Andrew Weil fra University of Arionza underviser i noget, der kaldes “4-7-8”-teknikken, som han beskriver som et naturligt beroligende middel til nervesystemet, som hjælper dig med at falde i søvn inden for få minutter.

Tanken er at få mere ilt i kroppen, bremse kroppen og sindet helt ned og gøre dig klar til at sove.

Du skal sidde behageligt et par minutter, før du vil sove, og skiftevis trække vejret gennem næse og mund.

Vi ved det ikke, men mange af os vil trække vejret på en mere overfladisk måde på grund af kropsholdning og stress.

Det er først, når du aktivt begynder at uddybe og forlænge dit åndedræt, at du indser, hvor lidt ilt du egentlig har optaget.

Mediationsappen Headspace siger, at når vi trækker vejret på en overfladisk måde, “forbliver kroppen i en cyklisk tilstand af stress.

De siger, at det er fordi “stress forårsager overfladisk vejrtrækning, og vores overfladiske vejrtrækning forårsager stress”.

Når du er stresset, sover du ikke særlig godt. Så det giver mening, at dybere vejrtrækning kan hjælpe os til at slappe af nok til at falde i en dybere søvn.

Langvarig overfladisk vejrtrækning har vist sig at påvirke vores helbred alvorligt.

At tage langsommere, dybere vejrtrækninger kan undertrykke betændelse såvel som lavere niveauer af stresshormonet kortisol.

Over tid kan den kroniske stress på lavt niveau resultere i, at vores kroppe bliver modtagelige for sygdomme og kæmper for at komme sig.

Overfladisk vejrtrækning kan også blive til panikanfald og forårsage luftvejsproblemer.

Sådan trækker du vejret til en bedre søvn:
Dr. Weils tilgang kræver kun fire enkle trin:
Sæt tungespidsen på lige over dine øvre fortænder, før du puster kraftigt ud gennem munden for at lave en susende lyd.
Luk derefter munden og inhaler gennem næsen for at tælle fire.
Hold vejret i en optælling til syv, og ånd derefter ud gennem munden og lav den susende lyd igen, for en optælling af otte
Gentag cyklussen fire gange.

Så før du går i seng i nat, hvorfor så ikke bruge lidt tid på at prøve denne vejrtrækningsteknik?

At trække vejret dybere er noget, flere af os burde gøre oftere – det beroliger dig om aftenen og styrker dig i løbet af dagen.