Motion er kendt for at booste dit helbred, når du bliver ældre – men du behøver ikke at løbe maraton eller løfte vægte for at mærke fordelene.

Enkle daglige aktiviteter, du kan udføre uden at forlade hjemmet eller haven, kan reducere hjertesygdomme med op til to tredjedele, ifølge en ny undersøgelse.

Forskere siger, at aktivt husarbejde tæller med i den daglige fysiske aktivitet.
Eksperter ved University of California i San Diego fandt ud af, at det at være i gang og lave pligter kan beskytte ældre kvinder og reducere hjertesygdomme.

De siger, at selv opvasken eller støvsugning bidrager til daglig aktivitet.

I undersøgelsen reducerede det at bruge fire timer hver dag på lettere aktiviteter som husarbejde, havearbejde, madlavning og brusebad hjerterisikoen.

Folk, der gjorde dette, havde en lavere risiko for hjertesygdomme eller slagtilfælde sammenlignet med dem, der lavede mindre end to timers gøremål.

Dr. Steve Nguyen, fra University of California i San Diego, siger: “Al bevægelse tæller til sygdomsforebyggelse.

Men længere perioder med lettere træning havde stadig fordele i Californien-undersøgelsen.

Hos de kvinder, der brugte fire timer om dagen på at udføre husarbejde, faldt risikoen for at dø af hjertesygdomme med 62 procent, og risikoen for slagtilfælde faldt med en tredjedel.

Mere aktive kvinder var også 43 procent mindre tilbøjelige til overhovedet at udvikle hjerte- eller arteriesygdomme, afslørede forskerne i Journal of the American Heart Association.

Dr. Andrea LaCroix tilføjer: “At forstå fordelene ved bevægelse i dagligdagen og tilføje dette til retningslinjer for fysisk aktivitet kan tilskynde til mere bevægelse.”